Mijn carrière

Zo’n vijftien jaar geleden kwam ik als starter op de arbeidsmarkt. In die periode heb ik een mooie en afwisselende reis in de wereld van de ICT mogen maken.

Mijn carrière

Op dat moment was er een arbeidsmarkt met een groot te kort aan ICT-er, waardoor er zelfs sollicitaties werden gehouden in de showroom van autodealers. Het was een overspannen arbeidsmarkt waar de echte ICT-er moest concurreren met zij-instromers.

HBO Bedrijfskundige Informatie

Met een diploma HBO Bedrijfskundige Informatica op zak had ik uiteindelijk meerdere aanbiedingen. Ik had de keuze uit een baan bij het grote CMG (nu Logica), een klein bedrijfje uit Bussum en De Caesar Groep. Uiteindelijk ben ik bij deze laatste in dienst gegaan, een middel groot bedrijf dat al een zeer goede werkgever beoordeeld was.

Zoals elke starter ben ik onder aan de ladder begonnen als servicedesk medewerker, waarna ik al snel doorgegroeid ben naar werkplek-, netwerk- en systeembeheerder. Zo’n vier jaar en allerlei verschillende opdrachten verder kwam ik erachter dat ik veel meer affiniteit had met het procesmatig werken. Mijn rol veranderde steeds meer naar proces coördinator, waardoor ik steeds minder als beheerder werkzaam was.

IT(IL) Proces Manager

Na ruim zeven jaar ben ik overgestapt van Caesar naar Capgemini, waar ik als Change Manager voor één van de grootste klanten aan de slag ging. Een verantwoordelijke rol waarbij ik het gezicht van Capgemini was en de belangen van zowel de klant en de interne organisatie moest behartigen. Hier heb ik de kneepjes van het vak met vallen en opstaan geleerd.

Twee jaar later kreeg ik de kans om bij USG People mijn kennis en ervaring in te zetten voor een complete implementatie van het ITIL Change Management proces. De nut en noodzaak van procesmatig werken hielp mij om het proces uit te werken en bij alle afdelingen van ICT Services te implementeren.

Op het moment dat USG People besloot een groot deel van de IT diensten uit te besteden aan Capgemini, was ik betrokken bij het uitwerken en het op elkaar aansluiten van alle ITIL processen. Een omvangrijke klus waar ik dit keer aan de klant kant van de tafel mocht plaatsnemen. Een mooie ervaring om nu beide kanten te kennen.

Functioneel Beheerder

Mijn volgende carrièrestap was als Functioneel Beheerder bij mijn vorige werkgever Infomedics. Dit was een nieuwe functie waarbij het gehele proces gecentraliseerd en geprofessionaliseerd moest worden. Parallel daaraan was ik verantwoordelijk voor de ondersteuning van de gebruikersorganisatie bij het gebruik van een maatwerkapplicatie op het gebied van facturatie en declaratie van zorgnota’s.

Daarnaast heb ik de afdeling ICT Operations gaan ondersteunen met de ITIL processen om te voldoen aan de eisen die ISO9001, ISO27001 en ISAE3402 eraan stellen. Doordat de aanwezige helpdesk applicaties hier onvoldoende ondersteuning aan kon bieden, heb ik de opdracht gekregen voor het selecteren van een nieuwe helpdesk applicatie. Uit deze selectie is TOPdesk als winnaar voortgekomen, waarover ik ook het functioneel beheerder ben gaan doen. Uiteindelijk werden alle processen Incident, Change en Configuration Management ondersteund vanuit TOPdesk, maar ook alle controles, taken en werkzaamheden m.b.t. ISO9001, ISO27001 en ISA3402.

Inmiddels ben ik gestart bij KLM Catering Services, de cateraar die gemiddeld 350 vluchten per dag voorziet van eten, drinken en andere artikelen. Hier ben ik (wederom) als functioneel beheerder gestart, waarbij ik de gebruikersorganisatie ondersteun bij het dagelijks gebruik van een uitgebreid personeelsplanningssysteem.