Wat een warme “ontvangst” op LinkedIn!

“Ik kwam jouw profiel tegen op LinkedIn en werd er enthousiast van. Wat een warme “ontvangst” en een bijzondere combinatie van vakgebieden: IT proces management en fotografie. Leuk, en wat goed dat je daarin de combinatie zoekt, ik ben heel benieuwd wat daarvan de effecten zijn in de praktijk. Zou ik je eens mogen bellen?”

Deze alinea is de opening van een e-mail die afgelopen week in mijn mailbox viel. Het bericht was afkomstig van de eigenaar van klein consultancy bedrijf op het gebied van kwaliteitsmanagement. een vakgebied waar ik vooral bij mijn vorige werkgever de nodige kennis en ervaring van heb opgedaan. De vraag die blijft hangen is: Wat daarvan de effecten zijn in de praktijk?

De effecten in de praktijk

Op mijn LinkedIn profiel schrijf ik: “Mede door mijn ervaring als semi-professioneel fotograaf ben ik gespecialiseerd in het visualiseren van situaties.” Daar zit ook de kern van deze twee vakgebieden. Eén goede foto zegt meer dan 1000 woorden, dat zal je met me eens zijn. Op de vraag hoe je nieuwe auto eruit ziet, laat men liever een foto zien. Dat geldt ook voor het beschrijven van processen. Wanneer je het juiste verhaal herkent in mijn beeld, dan is mijn missie geslaagd!

Visualiseren

In beide gevallen gaat het erom de situatie te visualiseren. Om die goede foto te maken, heb je niet alleen te maken met het onderwerp. De omgeving is minstens net zo belangrijk, want deze is mede bepalend voor de composite van de foto. Om een goed proces uit te kunnen tekenen, moet je weten hoe de omgeving van invloed is op dat proces. Dit kan ik bereiken doordat ik afstand neem en alle informatie rustig op mij in laat werken. Het beeld dat ontstaat, vertaal ik naar een proces schema dat het verhaal verteld.

Pragmatisch

Een andere overeenkomst is de vereiste pragmatische aanpak. Bij het maken van een foto reportage wordt er van mij verwacht dat ik na een korte kennismaking direct aan de slag ga. En als proces manager moet ik staat zijn snel en volledig een proces in kaart te brengen. In beide gevallen heb ik te maken met andere mensen, mijn klanten. Het is dus van essentieel belang dat het beeld door hun wordt herkend. Een foto moet hun verhaal vertellen en een proces de werkelijkheid.

Houding

Wanneer ik niet over sterke communicatieve – en sociale vaardigheden zou beschikken, dan zou het onmogelijk zijn om mij hierin staande te houden. Waar ik bij mijn fotografie ken ik lang niet al mijn klanten en zijn ze allemaal verschillend. Als proces manager heb ik zowel met vaste stakeholders, als met verschillende “gebruikers” van het proces.

Jullie zullen mijn open, eerlijke en positieve houding ervaren!