Sporten met hartslagmeter en GPS

Het is inmiddels een maand geleden dat ik mij heb opgegeven om op 15 juni de Almere City Run te gaan lopen. Dat betekende dat ik een compleet hardloop outfit moest aanschaffen. Zo gezegd zo gedaan, inclusief een Garmin sporthorloge met hartslagmeter en GPS. Best een investering, maar erg handig en leuk!

Waarom een Garmin?

Mijn keuze voor Gamin is een voor de hand liggende keuze. Ik heb namelijk al een Garmin Edge 705 fietscomputer. Uit het assortiment is mijn oog gevallen op de Forerunner 610. Een zeer complete uitvoering incl. hartslagmeter en GPS. Net zoals mijn fietscomputer kan je hier zelf trainingen in programmeren, tegen jezelf rijden, etc. Dit maakt het trainen met zo’n horloge erg prettig.

Waarom een hartslagmeter?

Tja, waarom? Eigenlijk heb ik nog niet getraind om in bepaalde hartslag zones te blijven, maar het volgen van de hartslaggegevens zegt wel iets over je conditie. Meten is weten! Nu ik toch wel serieus aan het trainen ben, ga ik zeker gebruik maken van de mogelijkheid om op hartslag te trainen.

Waarom een GPS?

De belangrijkste reden om met GPS te lopen, is het feit dat je tempo (en snelheid) wordt bijgehouden. Een leuke bijkomstigheid is de route weergegeven op een landkaart, maar dat zie je pas achteraf. Door middel van de GPS kan je ook trainen op tempo en snelheidsintervallen. Daarnaast wordt ook de gelopen afstand gemeten, waardoor je ook kan trainen op afstanden.

Mijn ervaringen

Persoonlijk beleef ik veel plezier aan zo’n horloge. Het biedt net dat extra’s die mij het plezier geven in het trainen en blijven trainen. Voor mij is het zeker geen gadget, maar een middel om mijn doel te bereiken. Dit uit zich al bij de trainingen, want ik heb mijn hele trainingsschema in mijn horloge geprogrammeerd. Dit kan via de website van Garmin Connect, maar zelf gebruik de applicatie Garmin Trainings Centre.

Voordelen:

  • Handig touchscreen dat tijdens het lopen eenvoudig te gebruiken is.
  • Trainingsschema’s zijn eenvoudig te programmeren en in je horloge te zetten.
  • De trilfunctie waarschuwt bij bijvoorbeeld een te hoge hartslag, te laag tempo of bij de volgende interval.
  • De resultaten komen samen met die van mijn fietscomputer bijeen op Garmin Connect.

Nadelen:

  • De accu gaat met GPS maar een uur of 8 mee (met GPS functie aan).
  • Tijdens het lopen is een waarschuwing soms lastig te lezen, zeker als het donker is.
  • Het geluidssignaal van het alarm is niet altijd te horen.

Conclusie:

Ik ben super blij met mijn keuze voor deze versie van de Forerunners. Hij biedt mij voldoende ondersteuning tijdens het trainen en thuis kan ik de training goed analyseren. Ik heb nog lang niet alle mogelijkheden ontdekt, dus dat biedt veel perspectief voor de toekomst.