Meten is weten: hardloopanalyse!

In eerdere blogs heb ik aandacht besteed aan het gebruik van een uitgebreid sporthorloge. In mijn geval was dat een Garmin Forerunner 610 met hartslag band.

Je leest het goed: het was een Forerunner 610, want ik heb inmiddels de overstap gemaakt naar een Fenix 2. Een nog uitgebreider horloge dat nog meer gegevens verzamelt, maar is dat wel nodig?

Trainen op gevoel

Eén van de stelregels bij het trainen is, dat je nog moet kunnen praten tijdens het hardlopen. Korte zinnen van enkele woorden moet je kunnen uitspreken. Dan train je niet op je maximale hartslag. Met deze stelregel heb je dus geen hartslagband nodig. Maar kunnen wij zonder al die meetgegevens onze progressie analyseren?

Meten is weten

Een voordeel van het trainen met meetapparatuur is dat je achteraf (redelijk) nauwkeurig kan analyseren wat het resultaat van je inspanning is. Ook tijdens het lopen kan je de gegevens van je progressie raadplegen. Dit meten kan met behulp van speciale sporthorloges, maar ook via apps op je smartphone.

Apps op je smartphone

Runkeeper is wellicht de bekendste app voor op je smartphone. Een gebruikervriendelijke applicatie voor het loggen/tracken van al je activiteiten. In combinatie met een bluetooth hartslagband, kan je ook het verloop van je hartslag opslaan. Uiteraard bestaan er nog veel meer applicaties, maar dat is een persoonlijke keuze.

Sporthorloges

Sporthorloges zijn er in verschillende merken en uitvoeringen. Zelf vind ik een GPS en hartslagmeter het minimale wat een horloge moet hebben. Aangezien ik een Garmin Edge 705 op mijn racefiets heb, was mijn keuze voor een horloge voor Garmin zo gemaakt. Ik ben erg te spreken over de Connect website, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Mijn ervaring

Persoonlijk haal ik de nodige motivatie uit alle gegevens die een app of een horloge kan verzamelen. Het is natuurlijk erg leuk om terug te zien welke route je hebt gelopen, maar met name de meetgegevens zijn leerzaam om te analyseren.

Zelf ben ik geen liefhebber van het gebruik van mijn smartphone. Ik vind het niet prettig om deze om mijn arm te dragen en een hardloopbroek heeft vaak geen afsluitbare zakken. Om die reden heb ik vorig jaar een Garmin Forerunner 610 gekocht.

Ik ben ook steeds minder onderweg bezig met mijn horloge. Ik luister steeds meer naar mijn lichaam en ik let op mijn looptechniek. Dit gevoel probeer ik bij het achteraf analyseren van de gegevens naar boven te halen om dit te vergelijken. Dit vind ik erg leuk om te doen, want het is leerzaam en stelt je instaat te genieten tijdens het lopen. Je bent immers minder met cijfertjes en meer met het sporten zelf bezig.

In mijn volgende blog ga ik dieper op de Fenix 2 in.