Hoe ga jij om met jouw privacy?

Als het gaat om onze privacy, dan zijn wij allemaal heel stellig. Onze privacy is heel belangrijk, moet beschermt worden en mag niet op straat komen te liggen. Echter geven wij (on)bewust onze privacy gevoelige informatie zomaar weg. Zijn wij ons daar eigenlijk wel bewust van?

Onbewust of bewust?

De sociale media is niet meer weg te denken uit ons leven. Er zijn mijn weinig mensen die geen enkele van deze media gebruiken. Denk hierbij aan Facebook, Twitter of Instagram, we kennen en gebruiken er allemaal wel eentje. Op deze sociale media delen wij onbewust heel veel waardevolle informatie. Daarnaast installeren wij zonder na te denken allerlei (gratis) apps die ons gedrag moeiteloos volgen en registreren.

Zodra we iets gratis kunnen krijgen, denken wij kennelijk niet meer na. We geven zonder problemen belangrijke persoonlijke gegevens (gratis) weg. Ik doe er ook aan mee, maar begin steeds meer na te denken om hiermee te minderen. Maar hoe doe je dat?

Het gebruik van Facebook en Instagram is daar een goed voorbeeld van. Zij slaan ons gedrag op en gebruiken (of verkopen) deze gegevens om ons gericht te bestoken met advertenties. Onbewust hebben wij hier zelf toestemming voor gegeven, want wij hebben immers de algemene voorwaarden geaccepteerd (maar niet gelezen). Doe je niet mee, dan mis je een hoop … tenminste zo ervaar ik het.

Biologische data

Nu een gezonde en sportieve levenstijl is helemaal trending is, worden er steeds meer apps en website ontwikkeld die ons daarbij ondersteunen. Zo sport ik met een horloge van Garmin die onder andere mijn hartslag, afstand, snelheid en locatie vastlegd. Deze gegevens worden gesynchroniseerd met mijn account op hun website en kan gedeeld worden op de diverse sociale media. Weten wij eigenlijk wel wat Garmin met al deze informatie doet? Ik niet, want ik wil gewoon mijn gegevens bijhouden. Toch maar eens nakijken dus?

Nike heeft al hardloopschoenen uitgerust met een sensor die samenwerkt met een app voor de iPhone. De gegevens die hiermee worden vastgelegd komt zo ook bij Nike terecht. Hoewel de gegevens nu volgens mij nog niet verkocht worden, weet je nooit wat er in de toekomst wel mee gebeurd. Zo staat deze data in Amerika, waardoor de NSA deze data kan opeisen. En het ergste in deze is, wij hebben zelf betaald voor deze extra gadget in deze hardloopschoenen! Wil je dat wel?

Google kijkt mee

Wisten jullie dat Google, groot geworden met hun zoekpagina, eigenaar is van het bedrijf Nest Labs? Dit is de producent van de slimme zelflerende thermostaat Nest. Een thermostaat die ons gedrag leert kennen en daardoor ons huis optimaal kunnen verwarmen. Deze Nest deelt zijn kennis online, zodat wij hem kunnen bedienen met een app. Google dringt letterlijk ons leven binnen via allerlei apparaten en applicaties. Hoe veilig zijn deze gegevens?

Ik heb niets te verbergen

Dit roep ik regelmatig, maar eigenlijk is dat een hele naïeve opmerking. Ons gedrag, dus ook mijn gedrag, is goud waard. We hebben eigenlijk meer te verbergen dan we zelf denken. We moeten ons er ook meer bewust van worden en daar naar handelen. We hebben genoeg te verbergen, maar hoe doe je dat?

Zo wil Achmea korting geven op een autoverzekering, maar daarvoor moeten wij een apparaatje in onze auto die ons rijgedrag wil volgen. Een voorbeeld waaruit blijkt dat onze data, in dit geval rijeigenschappen, heel veel geld waard is. Ze geven echt geen korting omdat een verzekeringsmaatschappij ons aardig vinden. Ze willen gewoon winst maken, dus die korting wordt met de verkoop van deze gegevens terugverdiend.

Dilemma

We hebben dus permanent een (on)bewuste dilemma rond om onze privacy. We zeggen dat we het heel belangrijk vinden, maar delen (on)bewust toch heel veel waardevolle informatie. Het is eigenlijk niet tegen te gaan, want we gaan allemaal (on)bewust mee met alle online ontwikkelingen. Steeds meer apparaten worden gekoppeld aan een Wifi-netwerk of het internet voor extra functionalieteiten die we graag willen gebruiken.

Onlangs moest ik een nieuwe wasmachine en droger kopen. De verkoper was erg enthousiast over twee bepaalde modellen die via het Wifi-netwerk met elkaar kunnen communiceren. De droger krijgt dan door wat voor was er in de wasmachine zit. En ander merk had zelfs een mogelijkheid om je apparaten te bedienen via je smartphone. De verkoper wist alleen niet of al deze informatie richting de fabrikant doorgespeeld wordt.