De eerste 6 weken training

Ik ben inmiddels ruim 6 weken aan het trainen met hardlopen. Ondanks een kleine tegenslag, een verzwikte enkel, red ik het nu om 5 kilometer voor het grootste deel te rennen. Best snel, maar het kan beter!

Intervallen

Mijn trainingsschema begon met blokjes van 2 minuten hardlopen en 2 minuten rennen. Die start vond ik best lastig, want ik was van mening dat ik wel verder kon lopen. Toch heb ik mij gehouden aan het schema dat ik van Ton (JustRun) heb ontvangen.

Tegenslag

Drie weken geleden ging ik tijdens de training met mijn werk door mijn enkel. Tijdens een oefening waarbij we op en af een muurtje moesten stappen, trof ik een halve stoeptegel. Ik verzwikte mijn enkel.

Gelukkig kon ik doorlopen en zakte de pijn weg. De training heb ik af kunnen maken en ook de dagen erna kon ik gewoon trainen. Totdat ik ziek werd en een training oversloeg. Mijn enkel zag toen zijn kans en werd stijf, dik en pijnlijk. Ik heb toen gedurende twee weken maar twee keer voorzichtig getraind.

Voortgang

Inmiddels loop ik zo’n 5 kilometer in 5 blokken hardlopen. Mijn tempo is nu een ruime 7 minuten per kilometer, dat ondanks de stukjes wandelen tussen de intervallen in. Als ik kijk naar mijn tempo van het hardlopen, gaat dat richting de 6 minuten per kilometer. Een mooi streven om vast te houden, want de komende weken zal er steeds langer worden gelopen en minder worden gewandeld.

De eerste test

Zondag 23 maart a.s. is mijn eerste echte test. Dan loop ik de 5 kilometer van Lenteloop Almere, georganiseerd door de Atletiekvereniging Almere ’81. Hoewel ik mijn reguliere training uit mijn schema heb geprogrammeerd voor deze loop, ga ik proberen de blokjes wandelen gewoon rustig lopend te volbrengen. Zou ik deze 5 kilometer met een hoger tempo dan 7 minuten per kilometer kunnen volbrengen?